DAH CUBA MACAM-MACAM CARA TAPI GAGAL KURUSKAN BADAN.

SAYA KONGSIKAN PENGALAMAN BERJAYA KURUSKAN BADAN

Kisahnya macam ni..

Saya Azie..

Selepas berkahwin dan bersalin anak ke 3 saya makin sukar nak turunkan berat badan dan masalah buncit. Masalah saya di bahagian perut,lengan juga peha yang buatkan berat saya susah turun.

Sampaikan mertua tegur saya mengandung ke?.. Malu lah saya nak jawab tapi jawapkan juga tak de lah mak. “Itulah mak dah cakap sibuk kerja badan kembang pun tak sempat nak jaga”, Sakit juga lah kena. Walau pedih saya faham niat mak, nak saya sihat.

Bukan saya tak usaha,tapi dah usaha macam-macam.

Saya cuba bersenam

Saya cuba diet-diet yang viral contoh, IF(interminttent fasting),KETO dan ATKINS

Saya ambil produk kurus,tapi masih tak berhasil untuk kurus.

Saya beli korset tapi tak selesa rasa lemas nak bernafas seharian.

Saya stress dan kecewa sebab dah cuba macam-macam,tapi masih tak berjaya kurus. Suami pula tegur pasal badan saya lagi lah tekanan.

Dipendekan cerita.. Saya terbaca 1 artikel kajian dalam internet semasa mencari petua kurus badan. Kajian ni menerangkan pasal 1 spesis buah yang bantu menurunkan berat badan.

Sebelum Saya Cerita Lebih Lanjut, Kena Tahu Dulu Punca Berat Badan Susah Turun. Sebabnya Buah Ni Ada Kaitan Dengan Masalah Susah Turun Berat Badan.

Punca utama seseorang itu susah menurunkan berat badan adalah disebabkan oleh Metabolisma Badan yang rendah.

Metabolisme badan ni mula menurun seiring peningkatan umur kita. Apabila usia meningkat, keanjalan otot juga merosot dan paras lemak badan meningkat. Jangan terkejut ada yang masih muda pun metabolisma rendah.

Metabolisma ni fungsi dia menukarkan makanan yang kita makan menjadi tenaga (rajah 1).Setiap orang kadar metabolisma dalam badan berbeza-beza.

Proses metabolisma(rajah 1)
Perbezaan Metabolisma

Apa kaitan metabolisma dengan berat badan?

Saya bagi gambaran untuk korang faham.

Pernah tak korang jumpa orang macam ni.

1.Orang yang makan banyak ,bersenam pun tidak, diet lagi lah jauh tapi berat tak naik-naik .(Metabolisma A)

2.Orang yang makan sikit, aktif juga aktiviti fizikal tapi berat badan susah turun malah makin naik. (Metabolisma B)

Ni lah punca ada orang makan banyak tapi tak gemuk-gemuk. Sebab metabolisma badan dia tinggi.

Makanan yang dia makan bertukar menjadi tenaga, dia tak gemuk sebab lemak yang terhasil kurang sebab dah dibakar jadi tenaga.

So, nak turunkan berat badan, perkara utama sekali yang perlu kita buat adalah…

FIRST.. Naikan metabolisma badan.

Bukan Bersenam.

Bukan Diet.

Sebab apa saya kata macam tu?

Sebabnya, selagi metabolisma kita rendah diet la macam manapun. Berat kita memang takkan turun macam apa yang jadi pada saya dulu. Ada yang turun sikit naik cepat sebab metabolisma rendah.

Tapi soalnya macam mana nak naikan metabolisma ni?

Ni lah spesis buah yang saya sebut tadi. Spesis mangga yang saya jumpa kajiannya di internet dan paling berkesan untuk naikan metabolisma badan.

Mangga afrika yang sudah di proses

Korang pernah nampak tak buah mangga ni?

Haa.. Buah ni kalau korang nak tahu namanya buah Mangga Afrika( Irvingia Gabonensis ).

Kajian daripada Universiti Of Cameroon telah mengesahkan bahawa mangga afrika mampu untuk membantu menurunkan berat badan.

Ini kajian yang di buat oleh universiti tersebut.

Terjemahan: Mangga Afrika (Irvingia Gabonesis), menurunkan berat badan & meningkatkan metabolisma.

Hasil kajiannya..

Dalam kajian ini 50 orang dewasa diminta untuk makan buah mangga afrika berturut-turut selama 10 minggu.

Ini apa yang berlaku kepada mereka..

Berat awal 97.9kg

Total berat yang turun dalam masa 10 minggu ni adalah = 12.8kg boleh tengok jadual di bawah.

Tapi masalahnya sekarang kat mana nak dapat buah mangga afrika ni di Malaysia?

Saya cuba cari selidik lebih lanjut pasal mangga afrika di Malaysia..dan.. ha..!

Saya jumpa ada Syarikat Tempatan yang import buah mangga afrika ni dari oversea.

Klik sini untuk dapatkan Mangga afrika