A PART 1 MILAH LT

AKAK DAH USAHA MACAM-MACAM USAHA NAK KURUS. 

TERMASUK AMALKAN DIET INTERMITTENT FASTING,NAMUN HASILNYA KURANG MENJADI. HINGGALAH AKAK JUMPA PUNCA MASALAH BERAT SUSAH TURUN.

(Untuk Korang Yang Amalkan DIET KETO, ATKINS & lain-lain Pun Sangat Berguna Info Ni Untuk Bantu Kurus)

AKAK AKAN KONGSIKAN PENGALAMAN KURUSKAN BADAN & KENAPA BERAT SUSAH TURUN SERTA AMALAN BERJAYA KURUSKAN BADAN.

Nama panggilan akak Milah, akak menetap di Sarawak sebagai Guru. Akak dah lama usaha untuk turunkan berat. Pelbagai kaedah akak dah cuba.

Akak ada darah tinggi dan akak mesti kurangkan berat badan. Akak stress tiap kali pergi dokter. Mesti dokter tegur berat akak dulu. Kenapa berat tak turun-turun lagi sebab akan ganggu kesihatan. Akak ade ambil ubat dan folowup dengan dokter tu asyik jumpa dokter.

Akak bengang betul sebab akak dah macam-macam usaha nak turun berat tapi tak berjaya. Umur dah senja mungkin faktor usia liat nak turun berat ni. Berat akak 72.4kg dan tinggi akak 154 cm sahaja. Berat akak tak balance ni yang buat badan nampak tak cantik & tak selesa nak bawa badan.

Pelbagai produk dah cuba, buat diet viral macam If diet dan puasa qada pun habis, yang puasa sunat lagi lah tak terkira. Bersenam pun akak ada buat juga. Akak mula serius nak turun dari tahun 2002 lagi. Bayang kan dan berapa belas tahun masih tak menjadi.

PERNAH AMAL MINUMAN KOKO KURUS TANPA SEMAK KKM

Salah akak termakan dengan kata-kata jurujual serbuk minuman koko boleh kuruskan badan. Akak di yakinkan dengan flyer-flyer diorang dan akak mencubanya. Akak minum selama 15 hari,keputusan memang laju tapi akak hampir rosakan jantung akak. Akak bernasib baik akak dapat tahu awal dari viral tetang produk tersebut yang dicampur bahan terlarang.

DIET INTERMITTENT FASTING KURANG MENJADI

Diet ni akak folow dari viral Lisa Surihani. akak pun buat lah bacaan dan menu-menu yang orang ramai gunakan waktu-waktu yang perlu makan dan puasa. akak perlu puasa 16 jam dan makan 8 jam berikutnya sahaja. Akak Amalkan hampir sebulan dan akak mula timbang semula berat badan akak. Alangkah kecewa berat akak hanya turun 100 g sahaja. resah pikir nak turun berat ni macam mana.

Niat akak nak turun bukan lah untuk cantik memang tak akan. Tapi untuk kesihatan yang utama. Akak iktiar je demi kesihatan,tapi kalau turun badan dan kembali cantik tu bonus lah.

DAH JUMPA PUNCA MASALAH BERAT SUSAH TURUN

Dipendekan cerita, Satu hari tu, akak terbaca di google kisah kak azie yang sebelum ini susah turunkan berat badan. Akhirnya berjaya dengan satu produk syarikat ni. Kak azie ada kongsi maklumat syarikat dalam penulisan dia, akak terus hubungi syarikat tu.

Akak diberitahu punca utama kenapa seseorang tu susah nak turun berat disebabkan masalah metabolisma badan yang rendah. Fungsi metabolisma badan ni untuk menukarkan makanan dari lemak menjadi tenaga. Apabila metabolisma menurun, proses tu menjadi lemah dan peningkatan lemak meningkat.

Metabolisma badan akan mula menurun seiring peningkatan umur. Apabila usia meningkat, keanjalan otot juga merosot dan paras lemak badan meningkat.

Akak tak nak terus percaya dengan jurujual pasal metabolisma ni jadi Akak sendiri cari mengenai metabolisma dan memang ada penulisan tentang metabolisma badan yang dikarang oleh dua orang Proffesor ni. Nak lagi yakin so akak pun search nama Proffesor ni memang ada kewujudan mereka.

Buku yang di karang oleh Prof. Erik Paulev & Prof. Gustavo Zubeita
Chapter metabolisma dalam buku penulisan mereka
Menurut Prof Gustavo, lelaki dan perempuan mengalami penurunan METABOLISMA dalam hidup bila usia semakin meningkat. Cuma bagi perempuan, penurunan metabolisma berlaku lebih mendadak berbanding lelaki.
Ini latar belakang Prof Gutstavo yang akak ambil dari sumber ResearchGate
Proses Metabolisma (rajah.1)
Ni lah contoh masalah lemak-lemak pada badan akak.
Perbezaan Metabolisma

Akak diberitahu oleh Staff akan ada 2 jenis orang ni dan memang akak perasan pasal ni:

1.Orang yang makan banyak tapi berat tak naik-naik 

2.Orang yang makan sikit tapi berat badan susah turun malah makin naik

Ni lah punca ada orang makan banyak tapi tak gemuk-gemuk. Sebab metabolisma badan dia tinggi

Makanan yang dia makan bertukar menjadi tenaga, dia tak gemuk sebab lemak yang terhasil kurang sebab dah dibakar jadi tenaga.

So, nak turunkan berat badan, perkara utama sekali yang perlu kita buat adalah

Naikan metabolisma badan.

korang klik sambungan di bawah ya.. kak milah sambung di part 2.

Sambungan part 2.. KLIK SINI